Táncstílusok ABC-je

Limón technika

José Limón

José Limon mexikói táncművész az 1930-as évektől.

Limón eredetileg képzőművésznek készült, de egy táncelőadás látványa olyan hatással volt rá, hogy pályát változtatott. Martha Graham tanítványa volt.

Limón szintén egy irányzat névadója ő sem törekedett semmiféle harmóniára, koreográfiáiban a nyugtalan, szögletes mozdulatok és a szétzilált szerkezetek főszerepet kaptak.

Munkásságának lényege a gravitáció erőteljes használata, a folyamatos gördülések, esések, zuhanások, lendületek, visszarugózások és a felfüggesztések alkalmazása a térbeli elmozdulásokhoz.

Témáiban gyakran használta az ellentéteket a születést és a halált, az ölelést és gyógyítást, rontást és építést, sírást és nevetést, szeretetet és gyűlöletet. Viszont koreográfiái középpontjában az idő és időtlenség kérdése állt.

 

A Limón technika

A Limón-technika lényege a gravitáció és a test egymásra hatása. A test súlyának használatával, zuhanásokkal, lendülésekkel olyan szabadságot ad a testnek, mely által a táncos látványosan sokkal dinamikusabban használja a gerincét. Fő cél a könnyedség, a harmónia kialakítása. A lényeg a mozgás folyamatosságában, a gravitáció és a test kapcsolatának megélésében, a test súlyának tudatos és dinamikus használatában, a gördülésekben, zuhanásokban, lendülésekben rejlik, és ami egykor botrány volt, ma tananyag mindenütt.

José Limón célja volt, hogy fiatal táncosokat olyan hangszerré formáljon, akik megtudják valósítani nemcsak az ő rendkívüli vízióit, hanem saját maguk elképzeléseit is.

Néhány igen fontos fogalom abból származott, hogy Limón tisztelte az emberi testet és teljes mértékben fel tudta használni képességeit anélkül, hogy visszaélt volna vele vagy eltorzította volna azt.

Néhány gondolat tőle:

„A táncosok részben katonák,
részben gladiátorok, részben matadorok.
Magvan bennük a katonák fegyelmezett bátorsága,
A gladiátorok nyers merészsége és a matadorok finomsága.”

José Limón: „On Constancy”

 

A táncos szerencsés ember, mert munkaeszköze minden szerszámok legkifejezőbb és legcsodálatosabb szerszáma, – az emberi test.

José Limón: „A táncról”

Facebook